دانلود آهنگ لری قدیمی

انواع موسیقی در قوم لر موسیقی و ترانه های سوگواری: این موسیقی بیشتر جنبه آیینی داشته است و در مواقع سوگواری از روزگار کهن تاکنون کاربرد فراوانی دارد، مانند چمری یا سایر مقام ها، از جمله، سحری، پاکتلی، شیونی و ده ها مقام دیگر.
پس از انقلاب ۵۷
پس از انقلاب ۵۷ به علت برخوردهای شدید با اجرای موسیقی به ویژه موسیقی قومی، از میزان مشارکت موسیقی در بخش های مختلف زندگی قومی کاسته شد اما در گذشته موسیقی شادمانه و غنایی همراه با رقص های جمعی صورت می گرفت.موسیقی سازیساز سرناکمانچه شش تکه پشت باز، موزه فلک الافلاکشامیرزا مرادی در حال نواختن ساز سرنا[۱]
سرنانوشتار اصلی: سرنادهلنوشتار اصلی: دهل
کمانچه (تال) نوشتار اصلی: کمانچه کمانچه لری یا تال سازی است که به کمانچه متداول در موسیقی سنتی شباهت های فراوانی دارد اما دو ویژگی آن را از کمانچه سنتی مجزا می سازد.

دانلود آهنگ لری بختیاری غمگین

تنبکنوشتار اصلی: تنبکتنبورنوشتار اصلی: تنبور
تاریخچهعلیرضا حسین خانی در حال نواختن ساز تال در مناطق لر نشین توالی و ترتیب موسیقی غنایی بدین گونه است:سنگین سما، دوپا، سه پا، شانه شکی، گاه ضمن اجرای این مقام ها، مقام های دیگری مانن شیرین و خسرو، و سارو خوانی نیز اجرا می شود. تشویق ایلات و عشایر به شرکت و حضور در میدان ها نبرد (مانند ترانه دایه دایه) و حفظ و زنده نگهداشتن یاد برخی از شخصیت های حماسی قوم لر در دو بخش بی کلام، مانند مقام های سحری، نقاره، شاره را، یا با کلام، مانند ترانه های دایه دایه، جنگ لر وکرمی اجرا می شود.
ترانه لری ترجمه فارسیاَسبت و زین و کتلت زیه در مال اسبت به زین و کتل تو جلوی منزلگاه استدشمنو شادی کنان دوسو ن زال دشمنان شادی می کنند و دوستان زار می زنندشمشیرت منه غلاف ترسم خورش زنگ شمشیرت در غلاف مانده ترسم زنگ بزند
کینه دارم بعد خوت وش وش بکنه جنگ چه کسی را دارم که بعد از خودت با آن جنگ کنمدات برو کگو برو همه بران مو مادرت موی می برد خواهرت موی می برد همه گیسو می برندهمه برن و کارد زنت و خنجر اگر همه با کارد موی برند همسرت با خنجر موی می برد موسیقی و ترانه های طنز: این موسیقی و ترانه های که با اجرای حرکات موزون همراه است، در لرستان توسط عده ای بنام دلی اجرا می شد که استعداد فراوانی در ردیف کردن کلمات و اشعار به صورت بداهه داشتند و از این راه ارتزاق می کردند.
بررسی و تحلیل ضرباهنگ ترانه هاهمت علی سالم در حال نواختن ساز تال ۴ سیمبررسی و تحلیل ملودی ترانه ها

دانلود آهنگ لری شاد دی بلال خواننده زن

ویژگی های کلی موسیقی لری
ترانه دایه دایه ریشهٔ این سرود حماسی لری طبق اسناد و روایت ها بدین صورت است:
نازی خانم دیگر دختر حاج عالیخان سگوند و همسر علیمردان خان فیلی بود. مرحوم سقائی با خلق این اثر ارزشمند و حماسی، روح ایثار و از خودگذشتگی را در بین مردم و رزمندگان اسلام ایجاد کرد.
مردم لرستان اصولاldquo; براین باور هستند که سرودخواندن درکارهای دسته جمعی باعث تقویت در کارشان می شود.
▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
ـ آوازهای شکارگری که به صیادی مشهور ومعروف می باشد.
● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی ▪ موسیقی آوازی لرستان
● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) در بیان قدمت این آواز همین بس که آن را اصیل ترین، محبوب ترین، رایج ترین و مردم آشناترین نوای کهن می شناسند.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،

دانلود آهنگ لری بختیاری دی بلال

▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، یا به گورستان و یا به وطنی دور می برد مرا.نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟
ای دله سی دیلرو هه می زنی زار یه تونو به دیلرویه دینه یار این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار
ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو
▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی ▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز
ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری

دانلود آهنگ شاد لری خرم آبادی mp3

▪ مقام های شادی - عروسی چو بازی.ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه) بزران) ▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو)
▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه به دیگر سخن سرمایه اصلی موسیقی یک کشور نغمه های بومی و فولکلور آن کشور است.
موسیقی لرستان به دلیل محدودیت جغرافیایی این خطه و محصور بودن آن درمیان کوههای سر به آسمان ساییده زاگرس و عدم هم مرزی این سرزمین با کشورهای بیگانه نسبت به موسیقی سایر مناطق کشور بکرتر ودست نخورده تر مانده است.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور) ۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله)
۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است:
با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند فرد رقصنده را نیز <<بازِنَه>> می گویند؛ شایان ذکر است که لفظ رقص و رقاص در بین لران کاربردی ندارد و گاه نیز موهن قلمداد می گردد

▪ در لرستان نواهای گوناگونی وجود دارد :
ـ رارا، آهنگی است که درسوگ فردی نواخته می شود که همراه با رقص واشعار مور است.ـ تبرزکویی، این نوایی بهاری است که درهنگام کوچ نواخته می شود. ● موسیقی های آوازی (کلامی) و موسیقی های سازی
▪ موسیقی آوازی لرستان کنکاش در وقایع گذشته بر مردم لرستان و سیری در ژرفاژرف سرگذشت فرهنگی و تاریخی آن، در گرو بررسی موشکافانه در چهره های ناشناخته زندگانی نیاکان سخت کوش این مرز و بوم است.نیاکانی که با طبیعت و سرشت گیتی، انس و الفتی ژرف و با پدیده های پیرامون خویش پیوندی ناگسستی داشتند و در برخورد با مشکلات، با تبیین پدیده های ناشناخته، تجلیات ذهنی را به گونه های مختلف بر پردهٔ زندگانی، نقشی آشکار و جاوید می زدند. ● آوازهای بدون ریتم یا با متر آزاد ▪ علی سونه (علی دوستی) متداول ترین این آوازها، که نقش بسیار مهمی را در این موسیقی ایفا می کنند، علی سونه است که توسط مردان، به شیوهٔ تکی یا گاه به صورت مکالمات چهار یا پنج نفری (به حالت سؤال و جواب) همراه با کمانچه که ساز ویژهٔ موسیقی لری است، اجرا می شود.
بار کنیت تا بار کنیم دی ملک دلگیر تو دِ غصه مه د حسرت هر دک پبیم پیر پیرکه بیم کورکه بیم دو تا دو تامه موز بره دگزم منسم پایامه پیر و کور گشتم و پشتم خمیده شد،

دانلود آهنگ لری شاد دوپا برای عروسی

عصا در دستم گویی پاهای من است.▪ عزیزبکی و میرنوروزی (عزیزبیگی و میرنوروزی) ـ نمونه آواز عزیزبکی: درد دل یا می کشم تا می کنم پیر یا مورم دو قورس ُ یا وطن دیر
درد دل یا می کشد مرا یا پیرم می کند، یا به گورستان و یا به وطنی دور می برد مرا.نمونهٔ آواز میرنوروزی: گردش چرخ فلک نی و مرادم شادی رت د خاطرم غم من و یادم گردش روزگار به کامم نیست،
▪ ساری خونی (ساریه خوانی) غم و حزن مشهود در این آواز بارزترین ویژگی نهفته در آن است.آسمو اوری گرت تیره و تیره کی دیه کرو بواَ وایک بمیره؟ که دیده است پدر و پسر با هم بمیرند؟ ای دله سی دیلرو هه می زنی زار
یه تونو به دیلرویه دینه یار ای دل از هجر دهلران (که یارت در آنجاست) پیوسته در زاری و ناله ای.این هم تو و دهلران و دیدن یار.● انواع موسیقی آوازی ▪ آواهای کار ـ برزگری ,خرمنکوبی (گاهوله)، شیردوشی (گا دوشی)، مشک زنی، برنج کوبی ـ آواهای شادمانه
ـ سیت بیارم، بینا بینا، سوزه سوزه، بزران بزران، هی لُو هی لُو ▪ آواهای عاشقانه ـ کشکله شیرازی، کوش طلا، گنِم خر، قدم خیر، اَی اَی، آفری قمرتاج، آواهای عاشقانه، کیودار، کلنجه زرد، ماله ژیر، بزران بزران، شیرین و شامیرزا، هاریلُو ▪ کلام های دینی ـ کلام های یارسان، چل سرو ▪ مویه ها ـ سرلشونه، مور، ساری خوانی، هوره -ژَن چِر-، گورانی
▪ آواهای دلتنکی و غریبی ـ علیدوستی، عزیز بگی، هوره<<کو چر>> و <<سوار چر>> ▪ آواهای حماسی ـ شیرین و خسرو، شاهنامه خوانی لری ولکی، قی دادُوا، حماسه کرمی، دایه دایه ▪ آواهای طنز ـ ماس فروش، هورم هورم، هی را سی سله، دُز ناشی ▪ آواهای هجو
ـ لالایی ها ● موسیقی سازی ▪ سازهای لری ▪ مقام های شادی - عروسی سوارونه) ـ انوع ساز (سرنا، دهل، تنبک و کمانچه)

دانلود آهنگ لری بختیاری خواننده زن

بزران) ▪ مقام های سوگواری: ـ نوع ساز (دهل، سرنا) ـ پاکتلی، چمری سحری، شیونی، یاری (یاره هو) ▪ مقام های عاشقانه و دلتنگی : ـ کمانچه، تنبک دانلود آهنگ لری شاد یاسوجی دستمال بازی ـ قدم خیر، کشکله شیرازی (دو گونه: گرمسیری و خرم آبادی)، علیسونه
انسانهایی را در حال رقص و پای کوبی نشان داده اند.سازهای متداول در لرستان سه گروه اند: ۱) سازهای زهی ( کمانچه و تنبور)
۲) سازهای بادی ( سرنا و دوزله) ۳) سازهای ضربی ( دهل و تنبک ) ▪ موسیقی لری را می توان به انواع زیر تقسیم کرد: ـ موسیقی شادیانه: در مراسم شادمانی نواخته می شود و گاه با رقص و آواز همراه است موسیقی عزا: در مراسم عزاداری اجرا می گردد و اجزای آن عبارت است از<< سحری (اعلام مرگ کسی)>>، << چمریانه >>، <<هرا>> و مویه ها نیز که در رثای از دست دادن عزیزان خوانده می گردد و بدون همراهی ساز است از این نوع به شمار می رود ـ موسیقی <<کار>>:
ـ موسیقی آوازی : شیوه های آوازی در لرستان بدین شرح است: .با توجه به اینکه رقص نیز در لرستان از پیشینه ای کهن برخوردار است، جا دارد مختصر اشاره ایی نیز به این موضوع داشته باشیم، گفتنی است که در لرستان از واژه ی رقص استفاده نمی گردد و معمولاً از واژه هایی چون <<باخته>>، <<بازی>>، <<دَس گِرِتِه>> استفاده می گردد؛ چونان که حکیم توس بازی <<کراد>> خواهر بهرام چوبین نزد خسرو پرویز را اینگونه هنرمندانه به نظم درآورده است: بزرگان به بازی به باغ آمدند همه میش و آهو به راغ آمدند
چکیده
آنچه در این مقاله در مورد موسیقی لرستان بیان شده است را می توان در چند عنوان بطور خلاصه ذکر کرد:ب) جایگاه موسیقی در فرهنگ مردم لرستان بطو ری که در هر مراسم و آیین اجتماعیِ مردمان این مرزو بوم، موسیقی حضوری پر رنگ، عجین شده و ملموسی را داراست.ج) سازهای رایج درموسیقی لرستان که به سه دسته سازهای بادی، زهی و کوبه ایی تقسیم می شوند.
(سقراط)مقدمه:نیاکانی که با طبیعت و سرشت گیتی، انس و الفتی عمیق و با پدیده های پیرامون خویش پیوندی ناگسستنی داشتند ودربرخورد با مشکلات، با تبیین پدیده های ناشناخته، تجلیات ذهنی را به گونه های مختلف برپرده زندگانی، نقشی آشکار و جاوید می زدند. درسرزمین باستانی لرستان، قرنهاست که سه فرهنگ مختلف درکنار هم به حیات خود ادامه داده اند فرهنگ لری - لکی - بختیاری، این سه قوم که هرکدام پشتوانه ایی بسیار غنی از فرهنگ و تاریخ دارند درحوزه های خاصی درهم اثرگذاشته یا ازیکدیگر تأثیرگرفته اند و با وجود همبستگی تاریخی وفرهنگی، هرکدام وجوه مستقل فرهنگی خویش را نیز دارا بوده اند.
تاریخچه موسیقی درلرستان براساس کاوش های باستان شناسی درمناطق مختلف لرنشین، تصویری از رقص و پایکوبی برقطعه ای سفالی بدست آمده که قدمت موسیقی دراین منطقه را به هزاره چهارم پیش ازمیلاد مسیح رقم می زند.قطعه سفالی که از [کاسو] ها یا [کاسی] ها درهزاره سوم پیش ازمیلاد درکوهستان های زاگرس بدست آورده است سه انسان را د رحال رقص درنزدیکی چادر ها یا کلبه هایی نشان داده است (تصویر 2) همچنین ازآثار و شواهد بدست آمده دراین مناطق تصاویری ازآلات موسیقی مانند شیپور وتنبور برروی ظروف نقره وجود دارد که حاکی ازرواج موسیقی نزد این قوم درعهد ساسانی است.
جایگاه موسیقی درفرهنگ مردم لرستان
سازهای رایج درموسیقی لرستان1- سازهای بادی (Aereophones (): سرنا - دوزله - بلور2- سازهای زهی (Chordophones) کمانچه - تنبور3- سازهای کوبه ای (membranophones): تنبک (تمبک) - دُهُلموسیقی محلی لرستان

دانلود آهنگ لری غمگین یاسوج

موسیقی را می توان در یک تقسیم بندی کلی به دو دسته باز شناخت:الف) موسیقی آوازی (کلامی) ب) موسیقی سازی1- آوازهای شادمانه (عروسی)؛ ترانه هایی که عملا بدون همراهی ساز و با هم آوایی ن در مراسم عروسی اجرا می شود و عبارتند از سیت بیارم، بینا بینا، بزران بزران
برخی از این آوا ها عبارتند از:کچکله شیرازیکوش طلاهالو گنم خر که به معنی ((دایی گندم خر)) است و از ترانه های مشهور لری در مقام سه پا است.آواهای عاشقانه مانند:
کلنجه زرد - کلنجه نوعی کت مخمل نه در رنگ های الوان است که در گذشته ن طبقات مرفه آنرا به تن می پوشیدند و این ترانه در وصف زنی است که کت مخمل زرد به تن دارد.3-کلام های دینی یا سروده های مذهبی:.4-مویه ها (سوگواری):در مراسم سوگواری عزیزی از دست رفته، ن عزاداری که در سوگ نشسته اند در وصف او آوازهایی توام با الحان خاص بومی می خوانند که هر بیننده و شنونده ای را متأثر می سازد و این آواز ها را در گویش مور یا سرو گویند.
هوره گورانی، سواری چر، کوچر از جمله آوازهایی هستند که به هنگام دلتنگی، غریبی ها و فراق از یار توسط مردان یا (رهگذران) عشایر و روستایی در میان کوهساران طنین انداز می گردد.5-آوا های دلتنگی و غریبی:علیدوستی یا علیسونه یکی از کهن ترین و رایج ترین آواز های لری است در گوشه ((داد)) دستگاه ماهور اجرا می شود.6- آواز های حماسی:آثار نظامی گنجوی و بالاخص خسرو و شیرین پر است از آثار ماندنی موسیقی کهن ایرا نی که کمتر دچار تحریف و فراموشی شده این موسیقی از آمیخته شدن انواع موسیقی طبقاتی به وجود آمده است.از انواع آواهای حماسی می توان به:
شاهنامه خوانی لری و لکی:7-آواز های طنز و هجو:این ترانه ها اغلب به صورت فی البداهه در هجو شخص یا موضوع یا مکانی سروده شده و برخی اوقات نیز با حرکات نمایش طنز آلود فرد یا افرادی همراه بوده است از جمله این اوا ها می توان بهماست فروشهورم هورمهی راسی سله
هی نبات8-موسیقی آواز کار (ترانه های کار):ب- موسیقی سازی:
- مقام های شادی (عروسی):رقص (سنگین سماع، دو پا، سه پا، شا نه شکی، اشکاری): معمولاً رقص بومی با ریتمی آرام در مقام سنگین سماع (رقص سنگین) توسط نوازندگان محلی با نواختن سرنا و دهل در میان عشایر و روستاییان و کمانچه و تمبک در شهر ها آغاز می گردد و در مقام های دیگر به نام دو پا، سه پا، شانه شکی به اوج خود می رسد و دوباره آرام می گیرد.نوع ساز: (سرنا، دهل، تنبک، کمانچه)رقص و آواز: (بینا بینا، کیودار، کلنجه زرد)
2- مقام های سوگواری:نوع ساز (دهل، سرنا) موسیقی سوگواری بیشتر جنبه آیینی داشته و در مراسم عزاداری از روزگار کهن تا کنون کاربرد فراوان دارند معروف ترین مقام های آن عبارتند از:پاکتلیچمری یا چمرانهشیونییاری
کریمخانی3-مقام های عاشقانه و دلتنگی (کمانچه و تنبک)معروف ترین مقام های این موسیقی عبارتند از: کچکله شیرازی- قدم خیر - این اشعار در مدح قدم خیر، زنی از خوانین با لا گریوه که دختر کد خدا قنی (قندی) قلاوند بوده و بنا بر اقوال برخی معمرین در قبال اهداء و بخشش یک رأس ورزا ((گاو نر)) به نوازنده ای، در اوصاف وی سروده شده است. يقينا"براي بررسي پيشينه ي موسيقي بازماندگان اقوام كهني چون كاسي ها (ساكنين لرستان كنوني )نيز تنها همين شيوه راه گشا خواهد بود.
ساير محققان ،از جمله پژوهندگان كرد مانند:آيت الله مردوخ كردستاني با استناد بر ساختار كهن زبان لري (نسبت به ساير گويش هاي همجوار )،بر اين اصالت تاكيد كرده اند چنانچه فاروق صفي زاده در تاييد تاريخ مردوخ آورده است : جايگاه لرها به مركز پهلوي كهن خيلي نزديك بوده واز آميزه با بيگانگان هم دور بوده اند ، حتي از ملت كلده وآشور هم چندان اثر پذير نشده اند و تغيير گويش نداده اند (اديان باستاني ايران64:1385)bg pattern
همچنين اثر ديگري كه نشانگر رقص جمعي و شايد يك نوع تهيج و هماهنگي افراد به هنگام كارهاي دسته جمعي است در ميان اين آثار وجود دارد.

منبع سایت دانلود آهنگ جدید ریتم تاپ ritm.top

https://open.spotify.com/album/7m9rRr57xRdo3aaUVRnxLW
https://www.musicgenreslist.com
https://www.digitalmusicnews.com/2016/04/07/most-popular-music-genres-america/

مروری بر بیوگرافی سحر خواننده خوش صدای پاپ

زندگینامه سالار عقیلی خواننده خوش صدای موسیقی سنتی ایرانی (بخش دوم)

زندگینامه سالار عقیلی خواننده خوش صدای موسیقی سنتی ایرانی (بخش اول)

زندگینامه رضا صادقی خواننده پرآوازه موسیقی پاپ (بخش دوم)

زندگینامه رضا صادقی خواننده پرآوازه موسیقی پاپ (بخش اول)

مروری بر زندگی شخصی و حرفه ای علیرضا طلیسچی خواننده خوش صدای پاپ

دانلود آهنگ های شاد لری سه پا

موسیقی ,های ,ـ ,▪ ,لری ,لرستان ,مقام های ,▪ آواهای ,دانلود آهنگ ,در لرستان ,می شود ,خیر، کشکله شیرازی ,مراسم شادمانی نواخته ,چمری سحری، شیونی، ,دادُوا، حماسه کرمی،
مشخصات
آخرین جستجو ها